Ruime tijd geleden, botste ik op een facebookpost van Hero-on-Socks. Hero-wie?
HERO-ON-SOCKS
Hero-on-socks werd in het leven geroepen door Wendy & Wendy (grappige anekdote, if i may say). Zij willen meer bewustzijn creëren voor de problemen waarmee velen dagdagelijks te maken krijgen, alsook voor de organisaties die deze problemen helpen bestrijden. Want ook ik en jij en jij en.. kan een rol spelen in het verbeteren van die wereld. Iets waar ik zelf ben van overtuigd.
Mensen zijn unaware wanneer het om bepaalde onderwerpen gaat, dat kan je draaien of keren hoe je wil – dat is een feit. Ook ik merk dat, daar schreef ik eerder al over. En toen kwamen er sokken!
Bij Hero-on-Socks willen ze met elk paar verkochte sokken een positieve impact genereren. In een eerste geval, samen met de vzw DiAwareness. Ge raadt het al: doel naar mijn hart. Cato, een 11-jarige meid en zelf diabeet, ontwierp het eerste paar. Zodat we ons niet meer moeten uitgesloten voelen omdat we ‘anders’ zijn. Iedereen is uniek. Samen met de vzw wil H-O-S duidelijk maken wat type 1 is, zodat mensen de juiste zorg krijgen. Zodat hun naasten de juiste informatie krijgen. And last but not least: om mee te investeren in onderzoek naar de genezing ervan. Want ja, al ben ik zelf patiënt sinds 1995 – het kan al eens dik mijn *tuut* uithangen.
PRESENT VS FUTURE
Binnenkort komen er nog minstens 5 designs bij, voor verschillende organisaties zowel nationaal als internationaal. Daar is het nog even op wachten, maar in the meantime kunnen ‘type 1 kids’ zelf aan de slag met ontwerpen. Uit alle ontwerpen die H-O-S toegestuurd krijgt, zal een winnaar gekozen worden én hun ontwerp werkelijkheid zien worden. Lancering van het nieuwe ontwerp: Wereld Diabetes Dag 2019.
WAAR TE KOOP?
Er bestaat een heuse sokkenautomaat – i kid you not – of je kan ze online bestellen via de website aan 14,50 euro.
Dat is niet goedkoop, neen. Maar naast het feit dat dit ‘project’ zorgt voor meer bewustwording en je er het goede doel mee steunt – zijn het gewoon superzachte, cosy, Italiaanse sokken van een goede kwaliteit. En als ieder paar verkochte sokken een positieve impact genereert.. dan kunnen sokken de wereld verbeteren.
Geen cape voor nodig.
1
Wat een leuk initiatief! Ik heb zelf ook diabetes. Ondertussen al zo’n 28 jaar. Waarvan ongeveer 10 jaar met een insulinepomp. Hier wilde ik eerst eigenlijk niet aan beginnen maar vermits ik nog wat andere aandoeningen heb en die mijn suikerwaarden serieus beïnvloeden kon ik de overstap op een pomp moeilijk blijven uitstellen. Ondertussen ben ik echter heel blij met mijn pomp hoor. Maar die hippe sokken heb ik dus nog niet. Als ik het goed heb verstaan staat die automaat deze maand bij de SKM op de A12, die misschien moet ik maar eens naar daar gaan. Dat is immers niet zo ver van waar ik woon.
Ah hier ongeveer hetzelfde! 23 jaar diabeet en een jaar of 10 een pomp… het ‘vergemakkelijkt’ wel. Yes, de automaat staat nu in de SKM en gaat binnenkort on tour door Vlaanderen!
Die pomp is echt een verbetering hé. Ik ben nog gestart met de klassieke spuitjes waarin je beide insulinesoorten moest mensen. Dezelfde periode waarin je een rugzakje mee moest nemen voor je testmateriaal en bij een meting 2 minuten moest wachten. Wat een verschil met die vijf seconden van tegenwoordig.